Blog
-
Activate Windows 10 Enterprise from MSDN Subscriber downloads
It only takes a few steps to activate a Windows 10 Enterprise installation
- Claim your key on the MSDN portal
- Open a command window with administrive rights
- Run the following command
slmgr /ipk [Your key]
- Done!
-
Glutenfria våfflor
Ett enkelt försök till att göra frasiga glutenfria våfflor.
Glutenfria våfflorAuthor:Ingredients- 4dl Lailas gula glutenfria majsmjölmix
- ½tsk salt
- 1tsk bakpulver
- 5dl mjölk
- 4 ägg
- 100g smör
Instructions- Smält smöret.
- Separera äggen och vispa vitorna hårt.
- Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan hälften av mjölken och vispa tills det är klumpfritt.
- Tillsätt resten av mjölken, ägg och det smälta smöret och rör om tills det blandar sig.
- Vänd försiktigt ner den vispade äggvitan.
- Hetta upp ett våffeljärn, bred på smör som i en stekpanna och grädda. Låt våfflorna svalna på ett galler.
-
Aktiekurs API
I min jakt på öppna eller stängda API:er för aktiekurser så ramlade jag in på Programmable Web. Dom har en lista över 96 aktierelaterade API:er med bla Bloomberg.
-
Aktiespararen 2013-8
Idag damp Aktiespararen nummer 2013/8 ner i brevlådan. Numera kommer den med tidningsbudet och inte posten vilket gör att man kan läsa eller åtminstone bläddra igenom den innan börsen öppnar.
Innehållet känns lite tunt men det kanske blir så för första numret efter sommarsemestern och så går ju världen allmänt lite långsammare på sommaren än vad den gör vår och höst.
Efter jag läste att Aktiespararen tar betalt av företagen dom analyserar så har jag blivit väldigt skeptisk till de publicerade analyserna. Tittar man på de analyser som finns med i detta nummer så tror jag att Rörvik och Episurf är skrivna mot ersättning.
Tidningen avslutas med sju sidor tabeller som troligen redan var inaktuella när de skapades. Idag finns det så mycket bättre informationskällor än tryckta tabeller som kommer ut en gång per månad tex så har Aktiespararna själva en webbtjänst Analysguiden som är väldigt användbar.
-
Frukt
Det är väl bara att erkänna att årets Chiliodling startade både sent och oinspirerat. Därför blev jag extra glad när jag såg Peperoncino-frukterna, många och stora!
-
Fundamenta kompilerar med datamodell
Idag integrerade jag datamodellen, datalagret och användargränsnittet i Fundamenta och lyckades kompilera resultatet. Naturligtvis kastas det ett undantag när man kör programmet men det är åtminstone ett litet framsteg.
-
Glutenfri tårtbotten
Glutenfria tårtbottnar har oftast en tendens till att bli väldigt tråkiga, platta och allmänt ointressant. Igår lyckades jag dock med att baka min hittills bästa tårta som gick enkelt att skära upp till en tvålagers tårta och med lite god vilja hade det kunnat bli en trelagers tårta.
Glutenfri tårtbottenRecipe Type: TårtaAuthor:Prep time:Cook time:Total time:En bra gluten och mjölkfri tårtbottenIngredients- 5 st stora ägg
- 3 dl socker
- 1,5 dl Lailas gula glutenfria mjölmix
- 1,5 dl potatismjöl
- 2,5 tsk bakpulver
Instructions- Vispa ägg och socker så det blir pösigt och vitt.
- Blanda ihop de torra ingredienserna och sikta ner det i äggsmeten och blanda försiktigt ihop allt.
- Grädda i en välsmord och ströbröad form i ugnens nedre del på 175 grader och 40 minuter.
-
WebCamp Sweden 2013
WebCamp är Microsofts seminarieserie om modern webbutveckling i ASP.NET miljö. I år hölls tillställningen på Hotell Rival i Stockholm.
- The ASP.NET Web Platform in Context
- What’s new in ASP.NET 4.5 and Visual Studio 2012
- Building and deploying websites with ASP.NET MVC 4
- Creating HTML5 Applications with jQuery
- Building a service layer with ASP.NET Web API
- Leveraging your ASP.NET development skills to build apps for Office
- Building and leveraging social services in ASP.NET
- Building for the mobile web
- Real-time communications with SignalR
- Using Cloud Application Services
De flesta sessionerna hölls av Cory Fowler (Azure Technical Evgelist, Microsoft Seattle) men även Magnus Mårtensson (Azure MVP) och Björn Eriksen (Azure Technical Evangelist, Microsoft Stockholm). Kvaliteten var högst skiftande men höll sig mellan “Gäsp, är han inte klar snart!” till “Hmmm… Det där var ju lite intressant!”. Tyvärr fanns det inga direkta guldkorn men det jag tar med mig från Webcamp och hoppas kunna använda i mitt arbete är främst Signal R och i viss mån molnlösningen Azure.
Signal R är en teknik för att enkelt kunna visa realtidsuppdaterad data på webben i ASP.NET-miljö. Exempel på användningsområden kunna vara en världskarta som visar var besökarna kommer ifrån med uppdatering i realtid eller en realtids uppdaterad lista över sökningar som görs precis just nu.
Azure skulle främst vara intressant att använda för att snabbt och billigt kunna sätta upp test- och stagingmaskiner. Troligen skulle det även vara intressant att köra drift på Azure men det är ett litet större steg att ta.
-
Parallellpublicering
Senare i veckan kommer det ett parallellpublicerad post. Jag hoppas att all väntar med spänning!

