Author: admin

  • Nya tider

    Nytt tema.
    Ny WordPress.

    Samma gamla dåliga uppdateringsfrekvens.

  • Activate Windows 10 Enterprise from MSDN Subscriber downloads

    It only takes a few steps to activate a Windows 10 Enterprise installation

    1. Claim your key on the MSDN portal
    2. Open a command window with administrive rights
    3. Run the following command
      slmgr /ipk [Your key]
    4. Done!
  • WordPress 4.1

    Jaha, då kör man WordPress 4.1 då, allt är bättre och världsfreden är nära.

  • Flyttat

    Ja nu har jag flyttat till one.com. Jag behövde egentligen inte all funktionalitet som mitt tidigare och dyrare webbhotell erbjöd. Dock visar det sig att jag är rätt dålig på att flytta WordPress webbplatser och speciellt dåligt går det när jag sitter på en takterrass i Gamla Stan.

  • Asrock 330 ION med XBMC

    Jag behövde en ny HTPC för att spela musik, filmer och annat i vardagsrummet. Alla tidigare HTPC (som aldrig har fungerade) byggde jag på gammal hårdvara så denna gång köpte jag nya prylar, då borde det bli bättre. Följande köptes in:

    • Asrock 330 ION
    • X10 RF MCE fjärrkontroll
    • 2GB USB minne för systemet

    Tanken från början vara att använda XBMC Live som operativ system. Faktiskt har det fungerat!

  • Filserver

    Min gamla filserver började bli rätt gammal. Något år efter att garantin hade gått ut på den äldsta datadisken började jag se noteringar i loggen om att det blev läsfel titt som tätt. Dags att bygga ny server.

    Den här sidan kommer förhoppningsvis uppdateras i takt med att servern växer fram. Just nu finns det bara ett testsystem då jag väntar på att få datadiskarna levererade.

    Hårdvara

    Plåt

    • Låda: Chieftec Aegis CH-02
    • Nätagg Corsair 550WCMPSU
    • Fläkt: 2 x ADDA 92mm 15db
    • Fläkt: 2 x ADDA 120mm 16db

    Lådan såg väldigt bra ut från början. Men jag glömde att titta på yttermåtten… Den är stor! Eller framför allt djup. En Antec Three Hundred är nog bättre egentligen, får nog byta låda innan jag ställer servern på dess rätta plats.

    Elektronik

    • Moderkort: Asus M3A78-EHM/HDMI
    • Minne: KINGSTON 2GB 800MHZ DDR2
    • Processor: AMD ATHLON 64 X2 5200+
    • Sata- kontroller: PCIe SATA II 300 2 CH2 Channel

    Naturligtvis skulle jag ha haft en 45W cpu från Amd. Men det visade sig vara väldigt svårt att faktiskt få tag i dem.

    Den extra Sata-kontrollern är till för att få möjlighet att köra med en Sata systemdisk istället för den Pata disk som jag använder i mitt testsystem.

    Lagring

    • Bootdisk: SanDisk Cruzer Micro 2GB
    • Systemdisk:  Seagate 7200.10 160GB
    • Datadiskar: 6 x Seagate 7200.11 32MB 640GB
    • Backup: LaCie Desktop 500GB USB

    Tanken är att försöka ha USB-stickan som systemdisk. Troligen går det inte men det kan vara värt ett försök. Fungerar det kommer jag antagligen att försöka montera usb-sticken internt i lådan. Om det inte fungerar med USB-boot så blir det till använda 160GB-disken istället.

    Operativsystem

    Tanken är att försöka använda OpenSolaris. Men det finns en viss risk för att hårdvaran saknar drivrutiner. Främst verkar det inbyggda nätverkskortet vara en potentiell källa till problem.